راسان خبر، ایلام_ این روزها آموزش و پرورش کشور با مسئله ای بنام هدایت تحصیلی دانش آموزان مواجه است، که توجه دانش آموزان،  اولیا،  مدیران و برنامه ریزان را بخود معطوف داشته است و کم کم به مسئله ای ملی تبدیل میشود.اصولا سالهاست که امر هدایت تحصیلی در دبیرستان های کشور رایج است و تاکنون […]

download-(4)

راسان خبر، ایلام_ این روزها آموزش و پرورش کشور با مسئله ای بنام هدایت تحصیلی دانش آموزان مواجه است، که توجه دانش آموزان،  اولیا،  مدیران و برنامه ریزان را بخود معطوف داشته است و کم کم به مسئله ای ملی تبدیل میشود.
اصولا سالهاست که امر هدایت تحصیلی در دبیرستان های کشور رایج است و تاکنون مشکل خاصی پیش نیامده است، اما چرا به یکباره این  امر عادی به معضلی سراسری تبدیل شد؟
۱_ انتقال هدایت تحصیلی به پایه سوم راهنمایی و عدم  برنامه ریزی و پیش بینی برای   این امر مهم ، به قولی فراهم نبودن زیر ساخت مدارس راهنمایی برای هدایت تحصیلی.
۲_اموزش ندیدن مشاوران و مدیران مدارس راهنمایی در این خصوص در طول سال تحصیلی که  اکثرا با مشکلاتی مواجه هستند


۳_ حذف شدن سهم دروس سال اول عمومی متوسطه در هدایت تحصیلی.  قبلا دانش آموزان دروس خاص هر رشته را در طول یک سال تحصیلی  آموزش می دیدند و با توجه به توان  و استعداد خودشان برای سال دوم انتخاب رشته می کردند.اما الان فقط دروس پایه سوم راهنمایی ملاک انتخاب رشته هستند و به تنهایی نمیتوانند ملاک تشخیص توان و استعداد دانش اموزان باشند..

مثال:
الان در سال سوم راهنمایی دانش آموز برای رشته  علوم تجربی و ریاضی فیزیک،  فقط درس علوم تجربی و ریاضی دوره راهنمایی را باید با نمره خوب بگذراند، در حالیکه در سال اول متوسطه دروس، فیزیک.  شیمی،  زیست شناسی،  ریاضی، ملاک انتخاب رشته به ریاضی، فیزیک  یا علوم تجربی بودند و قطعا دانش اموز استعداد و توان خود را در این خصوص کاملا می سنحید.

مسله مهم در هدایت تحصیلی علاقه دانش آموز به رشته تحصیلی انتخابی میباشد؛  دانش آموز باید علاوه بر کسب شرایط علمی  ورود به رشته تحصیلی ، علاقه ای هم  به آن رشته داشته باشد.
این روزها با بحث توازن  رشته ای،  عملا تعداد زیادی از دانش آموزان علی رغم اینکه شرایط علمی ورود به رشته تحصیلی خاصی را دارند ولی به علت بحث توزان رشته ها،  اجازه ورود به  آن رشته ها را ندارند و این خلاف اصل انتخاب آزادانه رشته تحصیلی است.
خیلی از دانش آموزان نخبه و با معدل بالای ۱۹به اجبار از ورود به  رشته  تحصیلی خاصی  منع شده اند در حالیکه هم شرط علمی و هم علاقه شخصی به آن رشته دارند..
مثال..
دانش آموز با معدل   ۱۹/۵٫ و نمره کلیه دروس بالاتر از ۱۹ ، چون در هدایت تحصیلی اولویت اولش رشته ادبیات و علوم انسانی یا ریاضی فیزیک است، از ورود به رشته تجربی منع میشود در حالیکه اولویت دومش رشته تجربی می باشد و از نظر قانونی دانش آموز میتواند از اولویت های ده گانه  هر رشته ای را بر اساس علاقه خود انتخاب کند و این ظلم به دانش اموز است.شاید ناخواسته سرنوشت یه فرد را  بطور کلی تغییر میدهیم و او را از تبدیل شدن به یک پزشک متبحر یا مهندس با استعداد  یا نویسنده توانمند محروم می سازیم.
حق انتخاب رشته تحصیلی در کنار حق انتخاب شغل و انتخاب همسر  از حقوق اولیه ی هر انسانی هستند.
وظیفه آموزش و پرورش خطیر و مهم است نباید دانش آموزان  نخبه و زرنگ و دارای معدل بالا را به اجبار  از ورود به رشته ای خاص محروم کرد،  باید با اتخاذ سیایت راهبردی خاص، دانش آموزان دارای معدل بالا را در انتخاب رشته تحصیلی،  آزاد گذاشت.
به طور حتم در روزهای آینده و هر چه به آغاز سال تحصیلی نزدیک شویم اعتراضات دانش آموزان و اولیای آنها در زمینه اجبار به ورود رشته های خاص بیشتر میشود و آموزش و پرورش باید پیش بینی جلوگیری از این اعتراضات را بعمل آورد.

گزارش از مجتبی شیرخانی