راسان خبر ایلام/مدیر کل تعاون روستایی ایلام از برگزاری هفتمین کاروان ترویجی بهره‌وری الگوی کشت استان در محل اراضی شرکت تعاونی تولید روستایی ایما ثمین طوبی از توابع شهرستان مهران خبر داد.

به گزارش راسان خبر؛ حمیدرضا شکری با اشاره به اهمیت تعاونی‌ها در اجرای سیاست های کلی نظام در بخش کشاورزی برای عملیاتی نمودن الگو کشت بهینه در کشور و استان اظهار داشت: از مهمترین مولفه‌های افزایش مشارکت مردم در اجرای الگوی کشت، وجود تشکل‌هاو تعاونی های مردم نهاد بخش کشاورزی است و اگر قرار است تحولی اثر گذار در بخش تولید کشاورزی حاصل شود از طریق تعاونی های روستایی امکان پذیر است.

وی افزود: طرح کاروان ترویج الگوی کشت با هدف آشنایی و ترویج افزایش بهره وری از منابع آب و خاک و تاسیسات زیر بنایی ایجاد شده در مزارع کشاورزی و نیز اثر بخشی نهاده های کشاورزی با نگاه زیست محیطی هر منطقه برای مدیران و تشکلهای تعاونی تولید در ۱۲ پایگاه از کل شهرستانهای استان با حضور اتحادیه تعاونی تولید و تعاونی روستایی مدیریت تعاون روستایی استان با همکاری مدیران و ادارات تابعه سازمان جهاد کشاورزی استان اجرا گردید.

مدیر کل تعاون روستایی استان ایلام گفت: با هدف عملیاتی نمودن الگوی کشت، امسال تعاون روستایی استان در قالب کشت دوم با هدف تولید ذرت علوفه ای و با استفاده از ظرفیت تعاونی های تولید کشت ذرت علوفه ای را در دستور کار خود قرارداده است.

شکری ادامه داد: در این راستا پس از برداشت محصول کلزا و گندم برای انجام کشت دوم تاکنون ۵۶ تن بذر مرغوب ذرت علوفه ای برای اجرای ۲۲۰۰ هکتار کشت ذرت علوفه ای و میزان سم و کود و ریز مغذی مورد نیاز بر حسب درخواست کشاورزان در اختیار آنها قرار گرفته است.

وی بیان داشت: پیش بینی می شود بیش از ۱۰۰هزار تن تولید ذرت علوفه ای برداشت شود که علاوه بر تامین علوفه مورد نیاز استان، بخشی از علوفه دامداران سایر استانها نیز تامین شود.

مدیر کل تعاون روستایی ایلام عنوان کرد: اتحادیه تعاونی تولید استان با همکاری اتحادیه تولید سازمان مرکزی در اجرای الگوی کشت ذرت علوفه ای، در سطح کشور پیشرو می باشد و این جایگاه در سنوات آینده با توان مضاعف حفظ خواهد شد.

وی تصریح کرد: حدود ۸۰ هزار هکتار اراضی آبی استان در قالب ۶۶ تشکل تعاونی تولید و ۴ شرکت کشت و صنعت ساماندهی شده است که این مهم می تواند ظرفیت مطلوبی برای اجرای الگوی کشت و به تبع آن افزایش بهره وری و ارتقاء تولید در استان باشد.

کد خبر/۹۸۴۸۴

  • نویسنده : سمیه آذرمهر