راسان خبر/مهربانی از نگاه و صداقت در کلامش به خوبی حس می شود. با هر بار خنده دستانش را روی صورت خود گرفته که مبادا دندان های شکسته و جرم گرفته او  مخاطبش را آزار دهد.

ایلام؛ پایگاه خبری راسان خبر_اسم او علیرضا و ۴۱ سال سن دارد. مصرف بیش از حد مواد مخدر چهره ی او را چندین سال پیرتر کرده است. گودی و سیاهی زیر چشمانش و گونه های برجسته، لاغری صورتش را چند برابر کرده است. 

هنوز آثار زخم های روی دست و صورتش وجود دارد. موهای جو گندمی کم پشت او نشان از سپری کردن دوران سخت است.

با گفتن خاطرات تلخ، اشک از چشمانش جمع و  روی گونه ها سرازیر می شود. شانه های علیرضا توان این همه لرزش را ندارد. دست خودش نیست. سال های گذشته کابوس شب ها شده و دست از سر او بر نمی دارد.

مهربانی از نگاه و صداقت در کلامش به خوبی حس می شود. با هر بار خنده دستان خود را روی صورت گرفته که مبادا دندان های شکسته و جرم گرفته او مخاطبش را آزار دهد.

برای گفتن خاطرات تلخ دوران اعتیاد خود پیشقدم شده، حسرت گذشته و روزهای از دست رفته او را آزار می دهد اما کاری از دستش بر نمی آید.

علیرضا در اوج جوانی و وقتی تنها ۲٠ سال سن دارد به اعتیاد مبتلا و به گفته ی او اولین بار مواد مخدر «حشیش» توسط یکی از بچه های محله که توزیع کننده بوده رایگان به او داده و بعد از استفاده چندین باره به این بیماری مبتلا می شود.

او پس از چندین ماه شروع به مصرف مواد مخدر شیشه می کند و اعتیاد او سالیان سال طول می کشد.

احمدی(مستعار) از اینکه خانواده قربانی کارها و رفتار او شده اند عذاب وجدان دارد. جبران گذشته برای او به دغدغه ای بزرگ تبدیل شده است. خوابیدن در جوی آب و زباله گردی سبب شده خواهران او خواستگار نداشته باشند.

وی حالا شش ماه است که پاک پاک است. انجام آزمایش های متعدد، این ادعا را تایید و ثابت می کند.

علیرضا در گفت و گویی از گذشته خود به تلخی یاد می کند و می گوید؛ پنچر کردن لاستیک ماشین های همسایه ها، شکستن شیشه منازل و… کار هر روز من شده بود. به دلیل مصرف بیش از حد مواد متوجه کارهایم نمی شدم. انگار در این دنیا زندگی نمی کردم.

وی ادامه داد؟ یک روز که لاستیک ماشین مهمان همسایه را پنچر و درب آن را خط کشیدم. با شکایت صاحب خودرو روانه بازداشتگاه شدم. به دلیل اینکه مددجو اعصاب و روان بودم من را به بیمارستان روانپزشکی منتقل کردند.

احمدی افزود: آنجا خانه ای برای بهبود من شد. چندین بار دیگر سابقه بستری داشتم بار آخر ۷ ماه طول کشید.

چه طور تصمیم به ترک موادمخدر گرفتی؟ درد خماری موجب تنگی نفس من شده بود. یک شب که تشنج و بیهوش شده بودم به بیمارستان منتقل شدم. دکترها از من قطع امید کرده بودند. بعد چند روز که شرایط من تا حدودی بهتر شد ترخیص و دوباره به مرکز برگردانده شدم.

وی عنوان کرد: اوایل حاضر به خوردن دارو ترک اعتیاد نبودم. وقتی دیدم مقاومت فایده ی ندارد. داروها را مدام مصرف می کردم.

علیرضا گفت: خداوند پرستاران این مرکز را برای نجات من و سایر بیماران فرستاده بود. خواهر بزرگترم که زندگی دوباره ام را مدیون او هستم در این مدت خیلی کمکم کرد. با هر بار سرکشی امید به زندگی را در دل من بیشتر می کرد. “پری” قوت قلب من شده بود.

علیرضا ادامه داد: هنوز باور نمی شود توانسته ام بعد از حدود ۲٠ سال موادمخدر را کنار بگذارم. بعضی شب ها که خواب آن روزها را می بینم، سراسیمه از خواب بیدار می شوم تا چند دقیقه اطرافم را نمی بینم. از ترس تا صبح بیدار هستم.

مواد مخدر را کجا تهیه می کردی؟ از فردی به نام “رضا” مثلا کار او خرید نان خشک بود. او در واقع مواد مخدر توزیع می کرد و به دنبال افرادی مثل من بود.

احمدی اضافه کرد: در ازای تهیه مواد، وسایل منزل را وقتی مادرم خانه نبود به او میدادم.

الان شغل دارد؟ نه، بیکار هستم. به خاطر شرایط جسمانی ام کسی حاضر به استخدام من نیست. دارو تقویتی استفاده می کنم بلکه بهتر شوم.

وی با لبخند می گوید: دوست دارم ازدواج کنم و صاحب فرزند شوم..

توصیه ای به جوانانی که در دام اعتیاد گرفتار شده اند دارید؟ بله.. همیشه فرصت برای ترک وجود دارد، کافی هستش فرد اراده کنند..

چه آرزویی دارید؟ با بغض؛ خواهرانم را در لباس عروسی ببینم..

حرف آخر؟ پدر و مادرم من را ببخشند.. (با گریه)

مواد مخدر در رنگ های متفاوت سبب جذب افکار جوانانی شده است

یک کارشناس آسیب های اجتماعی در این باره گفت: امروزه مواد مخدر در شکلها و رنگهای متفاوت سبب جلب و جذب افکار جوانانی شده است که این افراد دارای روحیه های قانون گریزی و پرهیز از پذیرش اجتماع هستند.

وی افزود: مهمترین راهکار کاهش مصرف مواد مخدر در سالهای آتی ، سلب رفتارهای نادرست کودکان و ارایه آموزشهای علمی مطلوب گام موثری در جهت کاهش مصرف مواد مخدر است

وی اعتیاد را نسبت به هر بیماری لاعلاجی خطرناک تر و کشنده تر دانست و اظهار داشت: متاسفانه در این زمینه با نابودی شخصیت این افراد روبرو هستیم.

کد خبر/۹۵۶۵۵

  • نویسنده : سمیه آذرمهر، فعال رسانه ای