راسان خبر ایلام/مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: سال گذشته نزدیک ۲هزار و ۵۰۰تن چوب درختان اُکالیپتوس و باغی به خارج از استان از جمله خوزستان و گلستان صادر شده است.

به گزارش راسان خبر؛ یاسم خانمحمدیان اظهار کرد: از سال ۱۴۰۱تاکنون سطح زیر کشت طرح زراعت چوب در استان یک هزار و ۷۵هکتار برآورد شده است.

وی افزود: سال گذشته نزدیک ۲هزار و ۵۰۰تن چوب درختان اُکالیپتوس و باغی به خارج از استان از جمله خوزستان و گلستان صادر شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام یادآور شد: با توجه به سطح زیر کشت قابل قبول طرح زراعت چوب در استان و تمایل مردم به اجرا و مشارکت در این طرح، میزان اشتغالزایی در مناطق مورد کاشت افزایش چشمگیری داشته است.

خانمحمدیان اضافه کرد: بهره‌برداران متقاضی با توجه به زمان اجرای کاشت و مشارکت در طرح از طریق سازمان جهاد کشاورزی به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: سرعت رشد بالای نهال، تأمین نیاز کشور به چوب صنعتی و صنایع چوب‌بُری و استفاده در کارخانه‌ها از مزایای این طرح است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام بیان کرد: گونه‌های مورد کاشت این طرح شامل اُکالیپتوس در مناطق گرمسیری و صنوبر در مناطق شمالی استان است که نیاز آبی این طرح از رودخانه‌های طبیعی و چاه در مناطق مورد کشت تأمین می‌شود.

وی افزود: اُکالپتوس و صنوبر در صنایع کاغذسازی، تخته سه لایه، صنایعmdf و کابینت مورد استفاده دارند.

خانمحمدیان هدف از اجرای این طرح را افزایش سطح تولید و افزایش بهره‌برداری از چوب‌های صنعتی به منظور استراحت و زادآوری جنگل‌های طبیعی کشور به خصوص در حوزه شمال کشور ذکر کرد.

وی یادآور شد: با اجرای طرح زراعت چوب نیاز کشور از این طریق مرتفع و به جنگل‌های طبیعی واقع در شمال کشور نیز فرصت زادآوری و احیا داده می‌شود و با توجه به گونه‌های دارای رشد سریع استفاده شده در این طرح، نیاز صنایع چوبی در کشور تأمین می‌شود که موجب جلوگیری از خروج چوب از جنگل و قاچاق آن می‌شود.

کد خبر/۹۷۷۰۴

  • نویسنده : سمیه آذرمهر
  • منبع خبر : ایرنا