راسان خبر ایلام/با گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، دارا بودن تکنیک برای داشتن روابط عمومی بالا ضروری و تسلط بر این موضوع موجب اقناع افکار جامعه هدف می شود.

ایلام، پایگاه خبری راسان خبر؛ تحول روابط عمومی در عصر دیجیتال موجب ایجاد چالش‌ها و فرصت‌ها شده است. در واقع امروزه تاثیرپذیری و استفاده از فنآوری‌های نوین ارتباطی، عصر جدیدی را در تاریخ روابط عمومی رقم زده و اصول حرفه گرایی را تخصصی تر نموده و موجب خلق روابط عمومی جدید در عصر دیجیتال شده است.

همچنین روابط‌عمومی‌های جدید موجب خلق ارتباطات سازنده در فضای مجازی و پوست‌اندازی در عصر شبکه‌ها شده است.

داشتن روحیه جمعی، ابتکار، خلاقیت، توانایی نگارش، ویرایش متون و تولید متن برای افرادی که علاقمند و تمایل به بکارگیری در پست روابط عمومی دارند الزامی است اما متاسفانه در تعداد زیادی از ادارات این مهم آنطور که باید رعایت نشده و برخی از افراد علی رغم میل باطنی در این سمت منصوب می شوند.

از سویی اکثر افرادی که در سمت روابط عمومی در دستگاه های اجرایی بکار گرفته می شوند دارای تحصیلات غیرمرتبط بوده و برای تنظیم خبر و برقراری ارتباط با رسانه ها عاجز و ناتوان هستند و این مهم به وضوح نمایان است.

در این بین دستگاه های دولتی نیز در استان ایلام وجود دارد که به واسطه بکارگیری روابط عمومی مهارت دیده، باسواد و خلاق و از سویی ارتباط مستمر با رسانه ها، عملکرد موفقی را در جامعه از خود بجای گذاشته و به اهداف ابلاغی سازمان مربوطه دست یافته است.

گزارش ذیل با مشارکت چند تن از روابط عمومی های ادارات دولتی استان انجام و در این مصاحبه ها بر تقویت ارتباط با رسانه در عصر شبکه ها تاکید شده است.

در گفت و گویی با “نعمت‌اله آرمان‌نیا” مدیر روابط عمومی امور مالیاتی استان ایلام عنوان شده؛ یک مدیر یا کارشناس روابط عمومی، علاوه بر تحصیلات و تجربه‌های مرتبط، باید اخلاق حرفه‌ای، مردم‌داری، رفتار اجتماعی مناسب، شور و شوق، اعتماد به نفس، خلاقیت، تدبیر و مهارت‌های ارتباطی قوی داشته باشد. او باید در تصمیم‌گیری، قضاوت صحیح، صداقت، پرهیز از وعده‌های دروغین و اقدامات غیراخلاقی پیش‌قدم باشد.

مهمترین وظایف و تعریف روابط عمومی؛

روابط عمومی ایجاد روابط سازنده میان سازمان و مردم برای دستیابی به تفاهم است. این نقش شامل انتقال نظرات مردم به مدیران و اطلاع‌رسانی اقدامات سازمان از طریق رسانه‌های دیجیتال (مانند فضای مجازی) و سنتی (مانند مطبوعات، رادیو و تلویزیون) است.

ارتباطات داخلی و بیرونی سازمان؛

روابط عمومی در ارتباطات داخلی، تقویت ارتباطات میان کارکنان و مدیران را از طریق برنامه‌هایی نظیر نشست‌های پرسش و پاسخ دنبال می‌کند. در ارتباط با مردم، باید نظرات، انتقادات و شکایت‌های آنان را به مدیران منتقل کند و سازمان را به تکریم ارباب رجوع و مشارکت در امور مردم تشویق کند.

مهمترین ویژگی ها و مهارت های روابط عمومی؛

مسئول روابط عمومی باید توانایی تحلیل، پیش‌بینیِ آثار مسائل، دانش مدیریت، خلاقیت، ابتکار و آشنایی با فناوری‌های نوین ارتباطی را داشته باشد. او باید به حرفه خود ایمان داشته، نسبت به جامعه احساس مسئولیت کند، به اصول اخلاقی پای‌بند باشد و در شرایط بحرانی تصمیم‌گیری صحیح داشته باشد.در نهایت، صداقت و راست‌گویی، احترام به افراد و پرهیز از وعده‌های غیرعملی از مهم‌ترین ویژگی‌های مسئول روابط عمومی است.

اکبر حیدری“مدیر روابط عمومی شرکت آبفا ایلام نیز معتقد است؛ روابط عمومی طی تاریخ خود، نسبت به زمانی و مکانی که قرار گرفته وظایف متنوع را انجام داده و در حوزه های مختلف موفق بوده است.

شناخت مدیریت از واحد روابط عمومی؛

وقتی شناخت مدیر از واحد روابط عمومی کم باشد و از طرفی توانایی و شناخت متولیان روابط عمومی نیز از وظایف، اهداف و رسالت خویش کم باشد، خیلی از وظایف به او تحمیل می شود که هیچ سنخیتی با این حرفه ندارد و نتیجه آن کاهش کارایی و بازدهی این واحد در نگاه اول و عدم موفقیت کل مجموعه در نگاه کلان می شود.

تقویت ارتباط روابط عمومی با رسانه؛

تقویت ارتباط روابط عمومی‌ با رسانه باعث تحول عظیم در زمینه اطلاع رسانی، اطلاع یابی، تسهیل ارتباط با مخاطبین، اثر گذاری و اثر بخشی فعالیت در عصر جدید شده است.

تقابل شبکه های اجتماعی با روابط عمومی؛

شبکه‌های اجتماعی تاثیر مثبتی در عملکرد روابط عمومی‌ها داشته و این موضوع موجب پیشرفت سازمان ها می شود. هدف روابط عمومی آنلاین جدای از روابط عمومی کلاسیک نیست بلکه فقط روش های مورد استفاده آنها متفاوت است.

محسن ویسی” مدیر روابط عمومی اورژانس ۱۱۵ ایلام نیز می گوید؛ در دنیای امروز که به “روزگارِ تغییر” مشهور است، اهمیت ارتباطات و روابط‌عمومی بیش از پیش توسط سازمان‌ها درک شده است.

ارتباط روابط‌عمومی، رسانه و مردم؛

مدیران روابط‌عمومی می توانند آینه‌ی تمام نمای یک سازمان باشند و به نوعی تنها پل ارتباطی میان آحاد مردم و سازمان خواهد بود. در همین راستا یکی از اصول اساسی که باید روابط‌عمومی بر آن مسلط باشد اصل برقراری ارتباط با رسانه است.

شناسایی کانال‌های ارتباطی در جامعه؛

مسئولین روابط‌عمومی برای حسن انجام وظیفه باید به‌ خوبی وسایل و کانال‌های ارتباطی موجود در جامعه را بشناسند. این ارتباط باید دوطرفه باشد تا بالاترین اثربخشی و کارایی را در پی باشد.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک؛

برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک، نشست‌های دوره‌ای آشنایی، ایجاد گروه‌های تخصصی متشکل از اهالی رسانه و روابط‌عمومی‌ها، برگزاری تورهای آشنایی خبرنگاران با سازمان‌ها و … می‌تواند به بهبود این تعامل و همکاری کمک کند.

علیرضا معراجی“مدیر اداره روابط عمومی مجتمع پتروشیمی ایلام نیز اعتقاد دارد؛ تحقق حسن رابطه روابط‌عمومی بعنوان‌ پیشانی و پیشقراول ارتباط در یک سازمان با سایر اقشار جامعه ی پیرامونی، بدیهی ترین وظیفه این نهاد است.

روابط عمومی و افق دید بلند؛

روابط عمومی باید افق دیدی بلند و فراسوی مرزهای یک سازمان و درب های بسته دفاتر سازمانی داشته باشد، اقشار و لایه های پنهان و آشکار جامعه را بشناسد و گستره ی حضورش تنها به درون سازمان محدود نشود و نگاه او به سایرین به عنوان‌ ذینفعان و شرکای اجتماعی باشد.

شعار و عمل روابط عمومی؛

در یک کلام روابط‌عمومی باید شعار و عملش حل تعارضات و خلق اجماع باشد.

حدیث عباسی” مسئول روابط عمومی اداره استاندارد ایلام با تاکید بر ضرورت ارتباط روابط عمومی با رسانه ها عنوان می کند؛ هر یک از مسئولان روابط عمومی ها باید در تعامل و همکاری با رسانه های جمعی به اشتراک نظر درباره ارائه و انتقال بخشی از رویدادهای مرکز یا مجموعه کاری خود دست یابند.
رسانه ها، ابزاری هدایتگر در جریانات سیاسی و اجتماعی؛
در حال حاضر رسانه ها به عنوان یک ابزار و امکان اطلاع رسانی محض کم کم جای خود را به یک ابزار هدایتگر جریانات سیاسی – اجتماعی داده است.
انعکاس اخبار به مخاطبان از طریق رسانه ها؛
یکی از وظایف مهم و در عین حال اصلی روابط عمومی ها انعکاس اخبار و رویدادهای سازمانی به مخاطبان از طریق رسانه ها می باشد.
ارتباط با رسانه‌، کلید موفقیت روابط عمومی‌؛
ارتباط با رسانه‌ها کلید موفقیت روابط عمومی‌ها می باشد. در واقع سازمان و روابط عمومی موفق است که رسانه‌ها را در کنار خود و خبرنگاران را همراه با خود داشته باشد.

کد خبر/۱۰۲۱۹۹

  • نویسنده : سمیه آذرمهر، فعال رسانه ای