راسان ایلام، مراحل اجرایی انتخابات مجالس خبرگان و شورای اسلامی با تشکیل هیات هایی اجرایی کلید خورد و در تمام استان ها، شهرستان ها و بخش ها ی کشور این هیات ها تشکیل گردیدند. معمولا در انتخابات ، هیات های نظارت از طرف شورای نگهبان و هیات های اجرایی از طرف دولت تعیین می شوند […]
راسان ایلام، مراحل اجرایی انتخابات مجالس خبرگان و شورای اسلامی با تشکیل هیات هایی اجرایی کلید خورد و در تمام استان ها، شهرستان ها و بخش ها ی کشور این هیات ها تشکیل گردیدند. معمولا در انتخابات ، هیات های نظارت از طرف شورای نگهبان و هیات های اجرایی از طرف دولت تعیین می شوند تا روند برگزاری انتخابات دقت و سلامت بیشتری داشته باشد.
در ادوار مختلف هیات های اجرایی نماد و نمود دولت وقت بوده اند، در دوران اصلاحات، ترکیب هیات های اجرایی از طرف استانداران و فرمانداران منتخب دولت و با دید اصلاح طلبی تشکیل می شد.
در دوران اصولگرایان هم تفاوت چندانی بین هیات های اجرایی و نظارت نبود و هر دو هیات با تفکر نزدیک به هم و کاملا همسو تشکیل می شدند و هیچ اصلاح طلبی توانایی ورود به هیات های اجرایی را نداشت.
دولت تدبیر و امید با رویکردی کاملا اصلاح طلبانه و با همراهی چهر ه های اصلی و استخوان دار اصلاحات به پیروزی رسید واکنون این دولت در آستانه ی اولین آزمون جمهوریت خود یعنی انتخابات قرار دارد. انتظار عامه مردم برگزاری انتخاباتی قانونمند و سالم با استفاده از توان و اقتدار دولت روحانی و .تشکیل هیات های اجرایی همراه با تفکر دولت منتخب و نیروهای همگام با این تفکر در دو سال گذشته است.
اما با تشکیل این هیات ها در اکثرا شهرستان ها به این مهم پی می بریم که فرمانداران و بخشداران، هیات های اجرایی را دست به عصا و با دیدگاهی کاملا نزدیک به هیات های نظارت چینش کرده اند.
جدای از اعضای منتصبی مانند مدیر آموزش و پرورش و رئیس ثبت احوال و….. سایر دعوت شدگان در اکثریت هیات های اجرایی نه تنها با دولت روحانی همخوانی ندارند، بلکه در مواردی در ستاد های مخالف دکتر روحانی ایفای نقش داشته و حامیان دولت تدبیر و امید را در زمان انتخابات مورد تمسخر قرار داده اند… حال بگذریم که در این هیات ها از چهره های سرشناس و معروف اصلاح طلبی خبری نیست.
در نگاهی به عملکرد فرمانداران دوران اصلاحات متوجه میشویم که حدود ۸۰ درصد دعوت شدگان از بین طرفداران شناسنامه دار دولت وقت بوده اند و فرمانداران و بخشداران با تمام توان از هیات اجرایی پیشنهادی دفاع میکردند و حتی در مواردی که برخی افراد را در این مرحله تایید نمی کردند، فرماندار افرادی را قوی تر و شناسنامه تر را معرفی می نموند تا بلاخره تایید شوند. اصولا همراهی با دولت وقت از خطوط اصلی انتخاب این هیات ها بود.
اما متاسفانه در این دوره به ندرت از طرفداران پر وپا قرص دولت در بین معرفی شدگان دیده میشود و این مایه تاسف شدید و دلسردی طرفداران دولت است….
شاید این مسئله ریشه در مظلومیت بی حد و حصر دولت روحانی و حجم وسیع هجمه علیه او و بخصوص در وزارت کشور دارد. این دولت در رسانه ملی قدرت مانور زیادی ندارد و رسانه های قوی و قدرتمندی هم در اختیار ندارد.
مخالفان دولت هم در آستانه انتخابات تمام توان خود را بکار برده اند تا دولت نتواند در مجلس اینده اکثریت را با خود همراه کند..
و.برخی فرمانداران و بخشداران هم که از سفره ی دولت تدبیر و امید ارتزاق می کنند، خواسته یا ناخواسته ، نتوانسته اند هیات اجرایی هم فکر و همراه با دولت را تشکیل دهند.
بپذیریم که حق دولت است وقانونگذار هم این حق اساسی را به او داده است.. بپذیریم که حمایت از دولت فقط شعار دادن نیست و مردم، عمل را مشاهده میکنند.
استانداران محترم بعنوان نماینده مستقیم دولت در این خصوص وظیفه و مسئولیت دارند تا صدای همراهان دولت در شهرستان ها و بخش ها را بشنوند و نگذارند که یاران و همراهان دیروز دولت با بی تدبیری و سهل انگاری نمایندگان دولت در شهرستانها و بخش ها به حاشیه رانده شوند و غیر از خون دل خوردن و حسرت داشتن دستشان بجایی نرسد. این دولت در ادامه نیاز به همراهی یاران دیروز دارد. نباید اینقدر مورد بی مهری قرار بگیرند.
نوسینده: مجتبی شیرخانی
Sunday, 8 September , 2024